Diabetologia

25 lutego 2020

NR 21 (Luty 2020)

GENSULIN® – pierwsza polska rekombinowana insulina ludzka – niezmiennie skuteczne i bezpieczne rozwiązanie dla pacjentów z cukrzycą typu 2

Insulina to anaboliczny hormon peptydowy o działaniu ogólnoustrojowym odgrywający zasadniczą rolę w metabolizmie węglowodanów (także białek i tłuszczów). Pierwsza polska ludzka insulina została wyprodukowana przez firmę BIOTON we współpracy z Instytutem Biotechnologii i Antybiotyków (IBA) i zarejestrowana do użytku w 2000 roku. W artykule przedstawiono zbiór informacji na temat insuliny GENSULIN®, przygotowany na podstawie przeprowadzonych badań klinicznych z jej zastosowaniem. W badaniach tych insulina GENSULIN® okazała się bardzo skutecznym, a jednocześnie bezpiecznym lekiem, wartym polecenia do stosowania szczególnie u chorych na cukrzycę typu 2 (oczywiście przy odpowiednich wskazaniach).

Cukrzyca typu 2, nazywana epidemią XXI w., nadal stanowi duże wyzwanie medyczne, społeczne i ekonomiczne. Liczba chorych z zaburzeniami gospodarki węglowodanowej zwiększa się systematycznie, a problem ten dotyczy coraz młodszych grup wiekowych [1]. Według ostatnich szacunków Międzynarodowej Federacji ds. Cukrzycy (International Diabetes Federation – IDF) z 2019 r., w 2045 r. liczba osób cierpiących z powodu cukrzycy na świecie wzrośnie z 463 do 700 mln [2]. Szacuje się, że cukrzyca typu 2 jest rozpoznawana średnio po 10 latach od czasu rozwoju choroby, a u znacznej części chorych już w momencie rozpoznania choroby występują ciężkie powikłania o charakterze mikro- i/lub makroangiopatii [3]. Obecność przewlekłych powikłań cukrzycy wiąże się ze znacznym pogorszeniem jakości życia oraz większą śmiertelnością w tej grupie pacjentów. Główną przyczyną zgonów chorych na cukrzycę są choroby układu sercowo-naczyniowego. Powikłania o charakterze mikroangiopatii prowadzą do ślepoty, amputacji kończyn oraz niewydolności nerek. Zgodnie z ostatnim raportem Narodowego Funduszu Zdrowia, dotyczącym epidemiologii i leczenia cukrzycy w Polsce, w ciągu ostatnich czterch lat liczba amputacji u pacjentów z cukrzycą typu 2 wzrosła aż o 23% [4]. Dlatego tak istotne jest wczesne wykrywanie zaburzeń gospodarki węglowodanowej oraz intensywne leczenie.

Istotą leczenia cukrzycy jest wielokierunkowa interwencja terapeutyczna, obejmująca zarówno wyrównanie zaburzeń gospodarki węglowodanowej, lipidowej, jak i normalizację wartości ciśnienia tętniczego. Wykazano, że właśnie taka strategia przynosi chorym na cukrzycę wymierne korzyści i przyczynia się do zmniejszenia śmiertelności całkowitej oraz liczby zgonów z powodu chorób sercowo-naczyniowych, jak również ograniczenia ryzyka rozwoju powikłań o charakterze mikroangiopatii [5]. Ze względu na postępujący charakter choroby, w celu osiągnięcia długotrwałego, optymalnego wyrównania metabolicznego, konieczna jest okresowa modyfikacja oraz intensyfikacja terapii, w tym rozpoczęcie insulinoterapii [6]. Aktualne wytyczne American Diabetes Association (ADA), European Association for the Study of Diabetes (EASD) oraz IDF i Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego (PTD) wskazują na możliwość wczesnej intensyfikacji leczenia cukrzycy m.in. przez dodanie do doustnych leków przeciwcukrzycowych insuliny bazalnej NPH (neutral protamin Hagedorn) w jednym wstrzyknięciu wieczorem [7, 8]. Jeżeli występuje brak poprawy parametrów wyrównania metabolicznego, konieczna jest częsta modyfikacja zarówno algorytmów, jak i wielkości dawek insuliny. Należy przy tym zwrócić uwagę na fundamentalny aspekt terapii przeciwcukrzycowej, jakim jest konieczność wyboru terapii w oparciu o profil kliniczny [wiek, czas trwania cukrzycy, profil dobowy glikemii, poziom wyjściowy hemoglobiny glikowanej (HbA1c), obecność chorób współistniejących] i behawioralny pacjenta (aktywność zawodowa i społeczna, profil posiłków, motywacja do leczenia, możliwość uczenia się nowych rzeczy czy chęć współpracy) [9]. Nie ma nieskutecznych insulin, mogą być tylko terapie niewłaściwie dobrane do potrzeb i możliwości pacjentów.

Insulina to anaboliczny hormon peptydowy o działaniu ogólnoustrojowym odgrywający zasadniczą rolę w metabolizmie węglowodanów (także białek i tłuszczów)...